WC-waterpistool - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu WC-waterpistool - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

WC-waterpistool

Door: Cat

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

09 Augustus 2018 | Indonesië, Bukittinggi

Dinsdag was het tijd om verder te reizen. Na een flinke regenbui, een ontbijtje en nog een frisse duik in het zwembad na de regen vertrokken we rond 11 uur. Nog even een stop gemaakt bij een shopping mall. Daarna koersten we aan op Bukittinggi.

De reis van Padang naar Bukittinggi was prachtig: bergen, jungle, snelstromende riviertjes, een waterval en rijstvelden. Aangezien het een bewolkte, wat regenachtige dag was hingen overal flarden bewolking en glommen alle bloemen en planten…een heel mooi gezicht. Na wat korte stops kwamen we rond 14:45 uur aan in Bukittinggi waar we in Hello Guesthouse verblijven. Dat is een relaxt guesthouse waar je gezellig beneden een biertje kan drinken met andere reizigers, de eigenaresse (Ling) super vriendelijk en behulpzaam is en fijne kamers zijn. Wat bijzondere details zijn: het wc-waterpistool (of zoals Jop en Sven zeggen: wc-waterpieuwer ;-)) en het ingenieuze waterreservoir met heel veel buizen in onze badkamer. Het wc-waterpistool is een moderne variant van de ‘Aziatische billendouche’ bij een bidet. Aan de zijkant van de wc zit een hendeltje en als je dat overhaalt, komt er een klein spuitje onder de wc-bril vandaan die je helemaal natspuit ;-). Het ingenieuze buizensysteem met het reservoir begrijpen we tot op de dag van vandaag niet: het lijken vooral heel veel nutteloze verbindingen.
’s Middags meteen het stadje verkend: een mooie klokkentoren gezien, de markt en een hapje gegeten...weer Minangkabau, maar deze keer niet echt top. De dagen erna wel lekker bij de Minangkabau gegeten met heel veel schaaltjes, veel verschillende smaken en een mooi uitzicht over de stad. Bukittinggi heeft ook nog een Nederlands fort dat Jop en ik samen bezocht hebben, maar was niet echt bijzonder; alleen het uitzicht en de brug waren mooi. Maar alle trapjes waren voor Jop wel een mooi avontuur, dus toch een geslaagd uitstapje.

In Bukittinggi hebben we ook een Japans ondergronds gangenstelsel bezocht uit de Tweede Wereldoorlog. Dat was wel indrukwekkend..alleen al de 175 treden die we op en af gingen (met een kind op onze rug) waren indrukwekkend. De toelichting bij de verschillende vertrekken was summier waardoor je gemakkelijk een heel andere betekenis aan een vertrek kon geven: zo hadden wij net bedacht dat ‘the pantry’ (wat op het bordje stond) naast de gevangenis wel een keukentje moest zijn. Zo zag het er ook wel een beetje uit. Totdat een local in z’n beste Engels uitlegde dat, wat wij voor aanrecht aanzagen, een plek was waar gevangenen liggend onthoofd werden. Klein misverstandje ;-).

Tevens hebben we veel van de natuur genoten en mooie hikes gedaan. Bij de Japanse gangen hebben we een mooi uitzichtpunt over de canyon hier bezocht waar je ook veel aapjes in de jungle zag. Ze waren duidelijk niet echt aan mensen gewend en dus heel schuw. Daarna hebben we nog een mooie hike door een andere canyon gemaakt en kwamen langs jungle, rijstvelden, riviertjes en zagen bergen op de achtergrond. Heel mooi! Onderweg zingt Sven gezellig op Nols rug mee met de moskee, wijzen de jongens naar vanalles wat ze mooi of leuk vinden en horen we regelmatig ‘nou ja’ als ze iets gek vinden.
Na een pittige wandeling met twee kids op onze rug kwamen we aan in een werkelijk paradijsje: een restaurantje (Taruko café) in een prachtige tuin en omgeving. Heerlijk om daar te genieten van koffie en een lunch en de fantastische omgeving.

Nog twee nachtjes Bukittinggi met morgen nog een uitstapje naar een mooi natuurgebeid: Harau Valley. Daarna door naar een lake hier in de buurt waar we nog 3 nachten zullen blijven.

• 09 Augustus 2018 - 13:47

Nico:

Hallo Catelijne,
    Wat een prachtig avontuur moet dit zijn. Leuk dat we zo even mee mogen genieten van jullie ervaringen. Niets meegemaakt van de aardbeving op Lombok hoop ik?
    Heel veel plezier met jullie verdere ervaringen. ik blijf jullie volgen.

Hartelijke groet, Nico