In slaap gevallen op tafel - Reisverslag uit Gili Nanggu, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu In slaap gevallen op tafel - Reisverslag uit Gili Nanggu, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

In slaap gevallen op tafel

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

07 Oktober 2018 | Indonesië, Gili Nanggu

Donderdag gingen we zonder Ali maar met Suhad (de eigenaar van de homestay), zijn vrouw en dochtertje Ayla op weg. Suhad had speciaal een grote auto geregeld bij zijn broer, zodat we met z’n allen en alle bagage weg konden. Leuk! Suhad is een stuk betrouwbaarder dan Ali, alleen zijn rijstijl was iets minder betrouwbaar ;-). Met allemaal bochtjes was dat best een heftig ritje, maar we kwamen veilig en zonder overgeven aan in ‘de haven’ van Sekotong. Daar gingen we in een traditioneel bootje (een soort langwerpige boot met drijvers aan weerszijden) om naar Gili Nanggu te varen. Onderweg zagen we allemaal visserswoningen op palen met netten eronder. In het visseizoen wonen de vissers in deze huizen op zee. Het eiland Gili Nanggu wordt het geheime pareltje van Lombok genoemd. Het is een klein eilandje waar niet veel te doen is, maar wel een mooi strand heeft en je vooral heel mooi kan snorkelen. In tegenstelling tot op ‘de Gili’s’ is het koraal hier nog heel mooi in takt. Ze hebben een aantal huisjes onderwater geplaatst waar prachtig koraal op groeit. Ook zijn er mooie (niet aangelegde) koraalterrassen te zien. We kregen een PET-flesje mee met een gaatje in de dop en brood in het flesje. Het flesje moest je dan onderwater houden en er af en toe in knijpen zodat er wat ‘broodwater’ uit kwam. Allemaal mooie vissen (papegaaivissen, pincetvissen, koraalvlinders, koffervissen, maar ook roggen en nog honderden andere kleurige vissen) kwamen dan om je heen zwemmen en het brood opeten. Sven vond het vreselijk al die spartelende vissen om hem heen en zocht het gauw hogerop; eerst op Nols nek en later op het strand met Ayla. Jop vond het daarentegen fantastisch en heeft heel lang met z’n flesje in de zee gedobberd en vissen gevoerd en bekeken. Later op nog een piepklein eilandje met heel wit strand, Gili Kedis, wederom mooi gesnorkeld.
Tussendoor stopten we op een derde 'gili' om te lunchen en te spelen op het schaduwrijke strand. Jop, Sven en ik waren heel fanatiek een tunnel aan het graven tot het eten op tafel kwam. Ook konden we nog grote kreeften in mooie kleuren bekijken, die ze net gevangen hadden.

Na deze kleine gili’s stapten we weer in de auto en hebben we nog een weverij bezocht en een traditioneel Sasak dorpje. Grappig om nog even te zien, maar wel best toeristisch. De weverij had iemand neergezet die het weven kon demonstreren, maar verder was het een shop en was de weverij elders. Het was eigenlijk de bedoeling wat te kopen. Dat wij dat niet deden, werd niet echt in dank afgenomen ;-). Daarna het Sasak dorpje met huizen van bamboe en stro. In kleine huizen (ca. 12-15 vierkante meter) woonden gemiddeld 5-6 families bestaande uit 5-7 personen. Behoorlijk volle bak dus ;-). Leuk om even te zien, maar ook dit was redelijk commercieel ingericht: je werd opgewacht door iemand die je ongeveer uit de auto trok om het dorp te laten zien en halverwege al over z’n tip begon.

Einde van de middag zijn we doorgereden naar Kuta in het zuiden. We hadden niets geboekt, maar Suhad bracht ons naar een plek waar allemaal hotelletjes zaten, dus we hadden keuze genoeg in dit laagseizoen. Uiteindelijk kozen we voor het ‘Dream hotel’ met allemaal huisjes en kamers rondom een tuin met allemaal relaxplekjes en een mooi zwembad. Heerlijk! We waren van plan 2 nachtjes te blijven, maar omdat we hier zo heerlijk kunnen relaxen, besloten we dit lekker uit te breiden naar 4 nachtjes. Sven werd zelfs erg lui dat hij de eerste dag net voor het avondeten gebracht werd heerlijk in slaap viel en mocht slapen op een tafel in het restaurant. Toen ik hem na afloop de foto liet zien, moest hij keihard lachen en zei ' huh?! nou ja, ik op tafel (s)lapen..mag toch nie(t).' Ik moest meteen denken aan een bordje wat ik ooit in een hostel heb gezien 'no dancing on the tables with your clothes on', maar gelukkig gold dat niet voor slapen ;-).

De boulevard en het strand van Kuta zijn onlangs grootscheeps aangepakt en zijn nu mooi breed en schoon. Helaas door de aardbeving is het nu alleen wel vrij verlaten. Verder is er een leuke speeltuin aan het strand, zijn er leuke eettentjes, is er goede cappuccino bij de buren en onze tuin is heerlijk. Lekker genieten dus weer. Vandaag nog een laatste dagje hier en gaan we lekker uit eten voor onze trouwdag. Morgen (maandag 8 oktober) zullen we doorreizen naar het volgende eiland op rij: Sumbawa.

Liefs van ons vieren uit Lombok!

• 16 Oktober 2018 - 10:59

Eefje:

'No dancing on the table with your clothes on'... haha!! Te grappig! En die Sven die heerlijk op de tafel ligt te slapen, super zeg! Lekker genieten jullie, van al het moois en vooral van elkaar! Kus