Hello mister... - Reisverslag uit Ternate, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Hello mister... - Reisverslag uit Ternate, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Hello mister...

Door: Cat

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

05 Januari 2019 | Indonesië, Ternate

Hello mister..! Hello mister..!
Minstens één keer per minuut horen we ‘Hello mister’ op straat. Of het nu Nol, Jop, Sven of ik is (of allemaal), het blijft ‘Hello mister’. In het begin dachten we..ideaal ze spreken hier goed Engels. Maar het lijkt wel of het enige, dat ze hier op school aan Engels leren, ‘Hello mister’ is. Zodra je een gesprek begint is het namelijk meteen ‘no inggris (Engels)’.

De motorbike is echt een succes en die 6 euro per dag voor het huren hebben we er al dubbel en dwars uit. Jop en Sven vinden het geweldig en weten zelfs al hoe hij gestart moet worden. Vooral voorop staan vinden ze super, afgewisseld met een dutje achterop de motor ;-).
Sven zingt meestal lekker op de motorbike over helicopters, haaien en papegaaien en wijst ondertussen allerlei dingen aan die hij ziet. Als we lang onderweg zijn, valt hij daarna in slaap. Jop probeert allerlei ‘standjes’ uit voorop de motorbike: staan, zitten, zitten met je benen in je nek, met je benen tegen het stuur. Daarnaast zit hij bij voorkeur aan de knopjes: ‘even toeteren papa’, ‘ik wil starten’, e.d.. Hij vindt het prachtig! Hij weet dat hij wel goed stil moet staan tijdens het rijden, maar dat is soms lastig als je alles wil aanwijzen, commentaar wil leveren op andere weggebruikers (’Nou ja, papa kijk..dat is gek', 'Wat doet die nou?, etc.) en ondertussen ook nog het verkeer wil regelen ‘mensen, aan de kant’, ‘mensen, stoppen’, ‘mensen, even wachten’. ;-)

De eerste dag hebben we meteen een tocht rondom het eiland gemaakt, nadat we onze nieuwe verblijfplaats geregeld hadden. Heerlijk in de wind rijdend door de natuur en langs dorpjes. We zien geen sloppenwijken of ‘echte krotten’, maar de huizen die er staan lijken veelal wel een onderhoudsachterstand te hebben. Soms lijkt het dan ook een beetje vergane glorie. We hebben prachtige uitzichten op zee en omliggende eilanden aan de ene kant en de vulkaan Gamalama en de jungle aan de andere kant. Aan de kust lunchen we met nasi en mie goreng, we bezoeken het prachtig groene kratermeer Danau Tolire Besar, komen langs Batu Angus (vulkanisch gesteente van een lavastroom van ruim 300 jaar oud), stoppen bij het strand met uitzicht op vulkaaneilandje Pulau Hiri en genieten van een mooi uitzicht op de vulkanen van de eilanden Tidore en Maitara. Samen vormen deze vulkanen een prachtig plaatje dat ook op een briefje van 1000 rupiah te zien is.

Op een andere tochtje bezochten we fort Tolukko, één van de Nederlandse forten. Tolukko heeft een prachtig uitzicht over zee en op de vulkaan Gamalama van Ternate. Jop en Sven vinden het super leuk om door een fort heen te rennen en alle ‘geheime’ gangetjes, kamertjes en verstopplekken te vinden :-). De andere forten hebben we alleen van buiten gezien. Wel hebben we op onze laatste dag nog een tochtje gemaakt naar de twee 's werelds oudste kruidnagelbomen van 250 en 200 jaar oud. De alleroudste was 416 jaar geworden, maar helaas overleden in 2000. Het mooie van deze plek met de oude bomen was het uitzicht en het was een leuke, en voor de jongens avontuurlijke, wandeling. De Noord-Molukken worden ook wel de 'spice islands' genoemd. In de tijd van de VOC werden hier nootmuskaat en kruidnagel vandaan gehaald; wat elders niet of nauwelijks groeide in die tijd.

Helaas komt voor ons nu een einde aan ons tripje naar de Noord-Molukken en daarmee ook aan ons Indonesië-avontuur. Morgen (zondag) vliegen we via Jakarta naar Singapore en dinsdagavond vliegen we terug naar Nederland.

Nog een laatste dikke zoen uit Ternate!

• 06 Januari 2019 - 07:14

Annneke:

Haalo Nolcatjopsven,
    Hartelijk dank dat ik met jullie mee mocht reizen.
    Ik heb genoten van de verhalen en de foto's.
    Heel bijzonder zo met z'n vieren een half jaar te toeren.
    Hopelijk zie ik jullie snel dan kan ik een wa...wa...wa... knuffel geven en krijgen.
    Geniet nog even in Singapore en dinsdag een goede vlucht naar huis.
    dikke knuffels van mij, Anneke

• 07 Januari 2019 - 10:46

Pieter:

veilige vlucht terug en hoop dat jullie niet teveel last hebben van het vliegas in de lucht. tot gauw op RFH.

groetjes Pieteer

• 07 Januari 2019 - 15:09

Jose:

het leek zo lang....een half jaar....het is echt voorbij gevlogen!
    Gelukkig hebben jullie alle reisverslagen en foto's om er een leven lang op terug te kunnen kijken:)
    Goeie reis terug en hopelijk tot snel ziens
    Lieve groetjes van jose

• 14 Januari 2019 - 14:27

Avril:

O wat is de tijd voorbij gevlogen! Ik hoop dat jullie al.een beetje gewend zijn aan de kou? We zien jullie snel!
    Ps: ik ben al mn nummers kwijt zou je mii willen appen?