Improvisatie - Reisverslag uit Sofifi, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Improvisatie - Reisverslag uit Sofifi, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Improvisatie

Door: Catelijne

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

05 Januari 2019 | Indonesië, Sofifi

"Gaan we nog naar Tidore of Halmahera in de Noord-Molukken of naar allebei?” We besloten voor het grote eiland Halmahera te gaan. Hasrun (eigenaar hotel) vertelt ons dat we met motorbike op de ferry kunnen. Zonder motorbike is de speedboat ook een optie. Maar we nemen graag de motorbike mee; het wordt dus de ferry. Hasrun vertelt dat er ‘s ochtends twee ferry’s gaan naar Sofifi op Halmahera: 6 & 11 uur. Hmm..niet ideaal. 11 Uur is te laat voor een dagtrip, aangezien de ferry nog zo’n 1,5 uur duurt. 6 Uur is wel erg vroeg, want dan moet je al rond 5:15 uur in de haven zijn. Als hij ons wat moeilijk ziet kijken, vertelt hij dat er soms ook een extra ferry om 9 uur gaat. Een dag van tevoren is dat wel bekend.
Dat zou een uitkomst bieden. De dag ervoor gaan we dan ook vol goede moed in de haven informeren. Het loket is gesloten en na 10 keer ‘no inggres (Engels)’ gehoord te hebben en er ook met handen en voeten niet uit te komen, willen we de moed bijna opgeven dat we er achterkomen of er wel of geen boot om 9 uur gaat. En dan komt er opeens een man van de ferrymaatschappij op een motor aan die wel Engels spreekt. Hij vertelt dat er morgen ook een ferry om 9 uur gaat. Super!

‘s Avonds wat mogelijke routes uitgezocht en spullen ingepakt..we zijn er klaar voor. Na het ontbijt rijden we om 8 uur naar de haven. Nol gaat de tickets regelen en dan kom ik erachter dat het loket waar hij staat, weliswaar het enige open loket, tickets verkoopt voor een ferry naar een andere plaats op Halmahera. Gelukkig vinden we iemand die ons met handen en voeten kan vertellen dat de ferry om 9 uur niet naar Sofifi maar naar Sidangoli op Halmahera gaat. Hmm..wat nu? Dat wordt even improviseren. We besluiten deze ferry te nemen en dan maken we onderweg wel een nieuw plan. Sidangoli was immers één van de plekken waar we heen konden gaan. Vanuit Sofifi moesten we dan alleen heen en weer en nu kunnen we proberen van Sidangoli naar Sofifi te rijden en dan vanaf Sofifi terug te gaan. Al met al klinkt dat eigenlijk wel als een perfect plan. De route wordt nu voor ons bepaald, maar dat is prima.

We rijden de motorbike op de ferry en vertrekken keurig om 9 uur..dat klopt dan weer wel ;-). De stoelen hangen met touwtjes aan elkaar en er wordt volop gerookt. Nol gaat dus weer op zoek naar een geschikte plek voor ons. Deze keer geen EHBO/kolfruimte, maar de stuurhut :-). We mogen op de brug en in de stuurhut zitten. Ideaal! En voor Jop en Sven fantastisch, want ze mogen bij de stuurman op schoot zitten om te toeteren en aan het grote stuurwiel te draaien. We hebben er wellicht wel wat langer over gedaan, omdat Sven bij voorkeur een grote zwieper aan het stuur gaf en we dus regelmatig even uit koers lagen ;-).

De aankomst in Sidangoli is leuk, want we zien meteen wat traditionele huizen op palen staan. We besluiten gauw te gaan rijden en laden onderweg de route in Google Maps...en dan verdwijnt LTE als sneeuw voor de zon. Geen internetverbinding! O jee..wat nu? Even terugrijden maar naar de haven, want het is toch wel handig als we niet helemaal afhankelijk zijn van de mensen hier. Die zeggen immers overal ‘ja’ op en dat is niet heel praktisch als je op een splitsing staat en vraagt welke kant je op moet.
De telefoon wisselt van ‘geen service’, naar ‘Telkomsel’, maar geen LTE meer. Als we de moed al bijna opgeven, is er toch opeens weer verbinding. Gelukkig! Nu kunnen we echt starten.

De weg op Halmahera van Sidangoli naar Sofifi is heel goed. Wel zitten er veel steile stukken in. Onze motorbike heeft het best zwaar, maar redt het wel steeds weer om ons alle vier boven op de heuvel te krijgen. Het is een fantastische route door de ongerepte natuur: heuvels en bergen en heel veel groen. Heel af en toe een dorpje, maar vooral veel natuur. Echt gaaf! Jammer dat we maar zo weinig (60km) van dit eiland kunnen zien, want het is echt heel mooi qua natuur. Dan moeten we toch nog eens teruggaan :-).
In een dorpje drinken we een lekker koud colaatje bij een winkeltje. Het hele dorp loopt uit om allemaal bij ons on de buurt te komen staan. Ook hier zijn we weer een ware attractie.

Uiteindelijk zijn we 'gered' door de ferry die 's ochtends niet naar Sofifi maar naar Sidangoli ging, want pas rond half 2 komen we in Sofifi aan. We hebben wel rustig aan gedaan, maar heen en weer hadden we niet gered vanuit Sofifi. In Sofifi eten we heerlijk rijst met kipsaté met z'n vieren voor zo'n 3 euro ;-). Top! Keurig op tijd zijn we daarna bij de ferry die om 15:00 terug zou gaan, maar er is nog helemaal geen ferry te zien. Iedereen zegt dat hij om drie uur gaat, zelfs als het al over 15 uur is. Hij komt te laat aan, dan moeten nog alle vrachtwagens, auto's, motors, losse zakken rijst en mensen eraf....voordat we vertrokken was het over half 5. Deze keer regelde Nol een plek in de VIP ruimte waar we lekker konden zitten in de airco en films konden kijken. Johnny English kwam onder andere voorbij, maar wel een gecensureerde versie. Alles wat maar neigt naar bloot wordt er uitgeknipt hier.

Tegen half 7 kwamen we moe maar voldaan terug van een super leuke dagtrip naar een heel mooi eiland!