Alle vier naar de haaien - Reisverslag uit Karimunjawa, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Alle vier naar de haaien - Reisverslag uit Karimunjawa, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Alle vier naar de haaien

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

31 Augustus 2018 | Indonesië, Karimunjawa

Terwijl ik dit verhaal schrijf, zit ik te midden van 4 muzikanten (3 gitaren (waaronder die van Nol) en een ukelele) die heerlijke reggae spelen op het terras aan het water. Genietend van ‘Three little birds’ van Bob Marley en een Bintang biertje kijk ik omhoog en zie ik een prachtige sterrenhemel...wat wil je nog meer? Echt een paradijsje!
Naast gewoon van het uitzicht, de zee en de muziek te genieten, doen we ook allerlei (dag)tripjes om de eilanden te ontdekken.
Zo gingen we woensdag met z’n vieren naar de haaien (white & black tip sharks). De hartslag van ons alle vier ging omhoog toen we daar stonden bij de haaien en er gezegd werd ‘je kan er gewoon bij gaan zwemmen..geen enkel probleem’. Als je ze zo rond zag zwemmen, leek dat 'geen enkel probleem' niet helemaal zo. Om nog even aan het idee te wennen en moed te verzamelen, zijn we eerst de haaien gaan voeren. Heel stoer deden Jop en Sven dat met z'n tweeën. Daarna nog even bij de babyhaaien kijken en toen was het moment aangebroken: met z'n vieren naar de haaien. Sven had bedacht dat hij dit onderdeel maar even zou skippen. Hij zei: ' nee ikke niet; ikke heel goed kijken' ;-). Jop ging echter meteen heel stoer met ons mee. Hij zei: ' ik (vind) dit best spannend, maar haaien ook zo lief.' . Toen Sven had gezien dat wij het zwemmen met de haaien heel leuk vonden, besloot hij toch in het water te gaan, maar dan wel op Nols nek. Hij wisselde z'n glunderende, trotse blik (omdat hij toch gegaan was) af met een angstige blik naar de haaien. We hebben heerlijk nog een tijdje met z'n vieren en een stuk of 15 haaien gedobberd. Het was echt heel gaaf om dit met z'n vieren te doen! Na dit avontuur zijn we nog, op hetzelfde eiland, naar het strand geweest wat we geheel voor onszelf hadden. Ook dit eiland was weer een heel mooi eiland; alleen super jammer dat er op sommige stukken veel afval, oude boten en nog te bouwen glijbanen liggen, waardoor de weg naar het strand toe wat minder goed begaanbaar was.

Een ander tripje was een boottocht langs verschillende eilanden en snorkelspots. De eerste stop was een stop boven een koraalrif waar allerlei mooi gekleurde vissen zwommen. Jop en Sven hebben de visjes gevoerd en Jop heeft z'n eerste snorkelervaring (nog geen groot succes ;-)) opgedaan. Daarna door naar een klein bounty eilandje waar een visbarbecue was. Daar hebben we besloten langer te blijven, want we hadden het erg naar ons zin in de zee en op het strand. Jop, Sven en ik gingen zeesterretjes en dood koraal zoeken. De emmertjes zaten behoorlijk vol toen we klaar waren met ' het jutteren' . Tot slot zijn we teruggevaren naar sunset beach om daar nog even te genieten van de zonsondergang met reggae op de achtergrond en een lekker drankje in de hand.

Jop was erg blij dat we veel met de boot gingen. Hij heeft het enthousiasme voor boten van mijn ouders (en mij). Hij springt het liefst als eerste van boord met het touw om de boot vast te leggen (en dat zonder dat iemand ooit tegen hem gezegd heeft dat hij dat kan of moet doen). Tot twee keer toe sprong hij van boord, hield het touw vast, stak zijn hand uit en zei: “kom maar mama, ik help” :-).

Liefs van ons vieren!

• 31 Augustus 2018 - 19:22

Karin:

Wat een geweldig avontuur weer!
    Heerlijk om mee te mogen lezen wat jullie allemaal meemaken