Wat kan je allemaal eten? - Reisverslag uit Tomohon, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Wat kan je allemaal eten? - Reisverslag uit Tomohon, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Wat kan je allemaal eten?

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

23 November 2018 | Indonesië, Tomohon

Stel je voor..je denkt dat je naar een gewone, lokale markt gaat. Gewoon een leuke tussenstop, waarvan je zelfs nog kan overwegen hem te skippen, omdat je er al meer van gezien hebt. Je besluit toch te gaan. Het begint onschuldig met wat gerookte vis, dan komen de stukken koe en varken die gepaard gaan met af en toe een varkenskop en poten. Nog wat verder liggen de gestripte kippen. En dan ligt daar opeens een python die voor consumptie wordt aangeboden. Het volgende marktkraampje biedt vleermuizen aan; deze zijn gerookt en het hoofd met openstaande bek zit er nog aan. Het wordt steeds luguberder. Ook gerookte honden en katten komen aan bod. De mensen hier in de omgeving eten echt alle soorten beesten op. Gelukkig konden we Jop en Sven op tijd van de markt wegsluizen zonder dat ze veel lugubere dingen gezien hebben. Zij vonden de katten die in een veel te klein kooitje opgesloten zaten wel erg leuk. We hebben ze maar niet verteld dat die na verkoop ook opgegeten zouden worden. Gelukkig kwam er hierna een onschuldige groenten- en fruitafdeling en was er ook een non-food afdeling. Jop kocht hier nieuwe teenslippers voor 50 cent en was weer helemaal gelukkig. Sven was wel teleurgesteld dat ze zijn maat niet hadden, maar gelukkig bood Jop aan dat ze dan wel samen met de zijne konden doen. Hij had er natuurlijk niet veel aan, maar was toch heel blij met het aanbod.

Woensdag waren we bijtijds vertrokken uit Tangkoko. We gingen een dagtrip maken met Stefi langs allemaal mooie plekken in de omgeving en na afloop heeft hij ons gebracht naar ons volgende hotel (Mountain View Resort in Tomohon). Onze eerste bestemming was 'Danau Tondano', een groot meer hier in het noorden. Hier hebben we lekker aan het water geluncht. Stefi kreeg tijdens de lunch bericht dat er een aardbeving in Bitung (dichtbij Tangkoko) was geweest van 5.3. Precies 2 uur daarvoor waren wij daar nog even bij de supermarkt gestopt. Gek idee! Er was gelukkig geen schade en er waren geen gewonden.
De lugubere Tomohon markt was de tweede bestemming. Daarna zijn we naar de vulkaan 'Mahawu' gegaan. De eerste vulkaan die Jop helemaal zelf beklommen heeft. Na een pittig klimmetje (wel op een trap) kwamen we bij een mooie krater met een klein, grijs gekleurd kratermeertje. De vulkaan wordt als niet actief beschouwd, maar dat leek ons wat onlogisch gezien de zwavellucht die er hing. Vanaf deze vulkaan hadden we ook mooi uitzicht op omliggende vulkanen, waaronder de prachtig conische vulkaan die onlangs uitgebarsten is.
De laatste highlight in deze regio was 'Danau Linow'. Een bijzonder kratermeer dat steeds wisselt van kleur bij een andere lichtval. Verschillende kleurschakeringen van groen naar blauw komen aan bod. Een heel mooi gezicht. De vulkaan hier is duidelijk actief. Van verre roken we al de zwavellucht en overal zagen we langs de waterkant stoom komen en het water borrelen.

Na al deze mooie plekken in de omgeving gezien te hebben, kwamen we aan bij onze bungalow aan de rand van Tomohon. Na de kreet ‘O Wauw, mazzel een t(r)ein’ hadden Jop en Sven direct de schommelbank in de tuin geconfisqueerd en omgedoopt tot trein. We mochten een bungalow kiezen (er waren geen andere gasten ;-)) en kozen éen grote vlakbij de schommelbank. Onze bungalow heeft twee slaapkamers, een woonkamer, een grote veranda en een badkamer met warme douche. Helemaal prima!

Liefs uit Tomohon!

• 25 November 2018 - 07:37

Annneke:

Wat worden die kerels van jullie groot. Ik herken ze straks niet meer.
    Ze leren heel veel van zo´n reis. Heerlijk om te lezen.
    Ik kijk weer uit naar de volgende verhalen.Met mijn kleintje gaat gelukkig alles weer goed, maar dat zal Eefje jou wel verteld hebben. Het was wel even schrikken.
    Veel liefs en geniet van alles maar vooral van elkaar xxxxxx