Olifanten wassen - Reisverslag uit Tangkahan, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Olifanten wassen - Reisverslag uit Tangkahan, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Olifanten wassen

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

29 Juli 2018 | Indonesië, Tangkahan

Woensdag zijn we in de loop van de ochtend vertrokken naar Tangkahan om olifanten te gaan wassen. We vertrokken in een jeep en dat was voor de jongens meteen feest: twee achterbanken, waarvan de achterste direct ‘hun huis’ werd. En..geen gordels (behalve bij de voorstoel, maar daar zat geen rek meer in en was dus continu 'maat kano'), dus ze konden heerlijk spelen. Ook voorin zitten kon gewoon, want in de jungle rijden ze toch niet harder dan ca 20 km/uur.
Een mooie rit door de jungle en langs palmplantages. Onderweg kwamen we allemaal riviertjes tegen waar gammel uitziende houten bruggetjes overheen gingen. Jammer is dat veel jungle gekapt is voor palmplantages die veel water opslurpen (ca 7 liter per boom per dag). De palmen zien er wel leuk uit, maar de jungle is uiteraard mooier. In Bukit Lawang zorgen de palmplantages zelfs voor veel problemen; er blijft te weinig (regen)water over voor de mensen in het dorp.
We kwamen tijdens de rit heel veel brommertjes tegen. En daar kan je gemakkelijk met de hele familie op: 1 volwassene en 4 kinderen ;-). Eveneens zagen we verschillende kinderen van 8-12 jaar oud gewoon zelf op een brommertje rijden. Uiteraard allemaal zonder helm.

Na 2,5 uur in de jeep kwamen we aan in Tangkahan. Even lunchen, waarbij 3/4 van de kaart bij nader inzien toch niet klaar te maken was (zo kon je bijvoorbeeld alle ‘kipgerechten’ bestellen, maar de kip bleek na het bestellen toch wel op te zijn en moesten we weer iets nieuws van de kaart kiezen;-)), en daarna naar de rivier. We hadden al wat olifanten gezien, maar al gauw kwamen er meer door de rivier aanlopen. Jop vond ze fantastisch; Sven vond ze op afstand heel leuk, maar dichterbij doodeng.

Nol, Jop en ik hebben de olifanten gewassen met een ruwe borstel. Ze gingen op hun zij in de rivier liggen en lieten zich dan wassen/borstelen. Dit is voor hen een soort massage. Jop heeft meerdere olifanten gewassen. Na het wassen was het tijd voor ‘de jungledouche’. De olifanten gaven de toeristen een douche met hun slurf. Ook dit heeft Jop heel stoer gedaan. Daarna mochten we de olifanten nog eten geven en toen was het tijd voor hen om terug te gaan. Pas toen ze echt uit het zicht waren, kreeg Sven weer praatjes en zei hij: ‘Noe (nu) ik ook’ ;-).Nog een snelle duik in de rivier waarna het voor ons ook tijd was om terug te gaan.

• 29 Juli 2018 - 15:18

Jose Peters:

Wat een fantastische dingen maken jullie nu allemaal al mee!! Dit wordt echt een onvergetelijke reis voor jullie
    en zeker Jop en Sven :) Geniet lekker verder en wij genieten op afstand met jullie meer. Lieve groetjes van ton en jose

• 01 Augustus 2018 - 10:33

A.W.C.:

heerlijke foto´s.
    Wij zijn niet boven het gebied van Medan geweest tijdens onze reizen.
    Dat was wel de moeite waard geweest, zie ik wel.

• 06 Augustus 2018 - 17:24

Chi:

Wat een geweldig avontuur! Super leuk die foto’s!

Liefs, Esmae, Aiden, Anton en Chi