Kroket en bitterballen :-) - Reisverslag uit Tuktuk Sonak, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Kroket en bitterballen :-) - Reisverslag uit Tuktuk Sonak, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Kroket en bitterballen :-)

Door: Cat

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

02 Augustus 2018 | Indonesië, Tuktuk Sonak

Sinds zaterdag zitten we aan het Toba Lake: een prachtig groot meer met een groot eiland erin. We zitten dus op een eiland (Samosir) in een meer (Toba) op een eiland (Sumatra) ;-). Het meer en eiland zijn ontstaan doordat een vulkaan geëxplodeerd is.

Wij werden zaterdag door ‘de ferry’ afgezet bij Tabo Cottages: een fantastisch hotel met een grote tuin met zwembad, speeltuintje en allemaal relaxte zitjes. Heerlijk ook weer een warme douche te hebben...dat was namelijk in Singapore voor het laatst. Daaromheen allemaal Batakachtige huisjes met eigen terras. Eigenlijk een klein beetje boven budget, maar dat compenseerden de vorige hotelletjes wel en we hebben nu maar even zelf de was met de hand gedaan :-).

We hebben in Tuktuk vooral heel veel gerelaxt: warm douchen, treinbaantjes en duplo-gebouwen maken op ons overdekte terras, zwemmen (Jop is heel trots dat hij al alleen het hele bad kan over zwemmen), gitaar spelen, massage laten doen, in de Lonely Planet lezen, in de speeltuin spelen, taartjes eten, cappuccino drinken (onze eerste op Sumatra) en lekker eten.
Van tevoren hadden we miljoenen (dat heb je hier al snel ;-)) gepind omdat we hadden gelezen dat er maar 1 ATM (pin) zou zijn en dat je daar alleen met mastercard kon pinnen en die hebben wij niet. De Lonely Planet bleek echter een beetje achterhaalt, want er was gewoon een goede ATM, maar die hadden wij dus niet nodig ;-). Tuktuk was echt een gezellig vakantiedorpje met allerlei voorzieningen (winkeltjes, restaurants, koffietentjes e.d. voor toeristen.

Voor de jongens was het feest hier compleet toen we op ons eerste wandelingetje naar het dorp ‘café Janssen’ tegenkwamen met de tekst: ‘kroket, bitterballen en bier op het terras’...tja wat wil je nog meer. Dus Jop en Sven hebben drie middagen geluncht met kroket :-). Voor Jop heel verwarrend, want een paar dagen geleden vroeg hij opeens om kroket en zeiden wij dat dat echt alleen in Nederland kon. Maar niet dus.. Janssen is een rasechte Limburger die 20 jaar geleden naar Sumatra is vertrokken om bij zijn grote liefde te gaan wonen. Voor hun huis in Tuktuk stond een grote tafel waar 2 dagen achter elkaar toeristen (vooral Nederlanders) aan ging zitten en om de menukaart vroegen. Toen hebben ze maar besloten de dag erna een restaurant te openen :-) en nu maken ze huisgemaakte kroketten, bitterballen en verschillende andere gerechten met een Nederlands of Indonesisch tintje.

Woensdag zijn we na een lekker ontbijt met de boot teruggegaan naar de haven van Parapat. Hier hebben we een nachtje in een hotelletje aan het meer geslapen en in het meer gezwommen. Jop vindt het een top dorp, want ze hadden hier teenslippers (voor wel 50 cent ;-)) in zijn maat en hij wil nu alleen nog maar rondlopen op teenslippers..hij vindt het fantastisch!
Vandaag gaan we terug naar Medan om vanaf daar naar Padang op Sumatra te vliegen. Dat was sneller en goedkoper dan met een auto/mini-bus te gaan.

Dikke zoen van ons vieren uit Parapat!

• 02 Augustus 2018 - 07:27

Jose:

Oh, echt te grappig dat je aan de andere kant van de wereld aan de bitterballen zit :) Als jullie weer eenmaal thuis zijn dan denk je in het vervolg bij iedere bitterbal aan Sumatra met cafe Jansen!!
    Leuk hoor om jullie te "volgen" door jullie leuke verhalen Lieve groetjes van ton en jose