Ternate...ooit van gehoord? - Reisverslag uit Ternate, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Ternate...ooit van gehoord? - Reisverslag uit Ternate, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Ternate...ooit van gehoord?

Door: Cat

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

03 Januari 2019 | Indonesië, Ternate

Op internet worden de Molukken beschreven als de bekendste onbekende eilanden van Indonesië onder Nederlanders. Iedereen heeft weleens gehoord van de Molukken, al is het maar door alle commotie rondom de treinkaping bij de Punt in 1977 door (Zuid-)Molukkers in Nederland. Maar ken je iemand die ooit naar de Molukken is geweest? Dat zijn er weinig. Hooguit Molukkers uit Nederland die op familiebezoek gaan.
De Molukken worden ook een onontdekte parel genoemd...één van de plekken in Indonesië met de potentie om een heel aantrekkelijk vakantiegebied te worden. Er is nog veel ongerepte natuur met wildlife, heel veel mooie vulkanen, het heeft een interessante geschiedenis, biedt mooie duik- en snorkelmogelijkheden en prachtige stranden (mits er geen afval ligt ;-)). Wij werden na dit gelezen te hebben erg nieuwsgierig.....de Molukken kwamen op ons verlanglijstje voor deze reis te staan! Grappig is dat we vooraf zeiden 'de Molukken slaan we waarschijnlijk over', maar gaandeweg de reis werden we steeds enthousiaster over de Molukken en besloten er heen te gaan. Nog een doorslaggevend voordeel is dat de Molukken een tegenovergesteld regen/droogseizoen heeft dan de andere eilanden. Hier is het regenseizoen in de zomer en het droge seizoen in de periode okt/nov - maart. Dat het hier precies tegenovergesteld is aan omringende eilanden heeft te maken met het feit dat de Molukken een archipel is.

Ons plan was om zowel het noordelijk als het zuidelijk deel van de Molukken te bezoeken, maar doordat we vastzaten in Papua hebben we besloten het zuidelijk deel te skippen. Het noordelijk deel (North Maluku of Maluku utara) bestaat uit één heel groot eiland, Halmahera, en verschillende kleinere eilanden. Van de kleinere eilanden zijn Ternate en Tidore twee belangrijke eilanden. Ze liggen in het westen van de Noord-Molukken en hadden een belangrijke economische positie in de regio. Het kleine eilandje Ternate regeerde de gehele Molukken gedurende lange tijd. Inmiddels is de overheid echter verplaatst naar het grotere Halmahera, maar dat is pas sinds kort. Ternate heeft naast mooie cultuur ook veel te bieden qua cultuur. Met name de forten (benteng) uit het koloniale tijdperk zijn de moeite waard om te bezoeken.

Na 3 dagen in het Novotel in Manado met veel zwemmen, lekker eten, wat tropische buien en het pretpark in de mall (waar Sven heel veel angsten heeft overwonnen maar uiteindelijk overal in durfde) zijn we 29 december ‘s middags doorgevlogen. We hoppen wat tussen twee tijdzones: Papua 8 uur verschil met NL, Sulawesi 7 uur tijdsverschil en nu weer naar 8 uur.
Vanuit de lucht zagen we al een grote vulkaan met daaromheen wat huisjes en dat is Ternate. En dat is het ook: een grote, actieve vulkaan met erop jungle en aan de kust wat bebouwing. Vanuit de lucht zien we vooral heel veel moskeeën staan. Dit is weer een eiland dat vrijwel geheel door Moslims bewoond is. Dit heeft voor ons twee nadeeltjes: dag en nacht veel harde klanken uit de minaret en geen biertjes in winkels en restaurants.

Een dag van tevoren hadden we nog een homestay (Aini homestay) geboekt met een vierpersoonskamer. Redelijk dicht bij het vliegveld en midden in de stad. Toen we daar aankwamen, moesten we even slikken...we betrapten elkaar erop dat we allebei dachten ‘waarom zijn we niet in het Novotel in Manado gebleven voor onze laatste nachten?’. Het begon al met het zien van de stad vanuit de lucht, de galmende moskeeën en in de homestay moesten we weer leuren voor twee extra matrassen. Hoe kun je op booking.com nu zeggen dat er 4 volwassenen op een kamer passen en dan alleen een tweepersoonsbed neerzetten? ;-) Gelukkig konden ze dat zelf ook niet verklaren en kwamen er twee extra matrassen. Wel een ruime kamer, maar best vies, een doorgezakt matras, Indonesisch ontbijt en weer een badkamer zonder wastafel, met waterreservoir met lekkende kraan en niet al te fris ogend water, met wc die je met pan doorspoelt en zonder warm water. Hmm..het is best ok, maar niet wat we in gedachten hadden voor onze laatste week. We besluiten twee nachten te blijven en dan naar een leukere plek te gaan. Het handige van Aini homestay is dat we voor 100.000 rupiah (6 euro) per dag een mooie motorbike kunnen huren. Het is een Honda, 125cc in scootermodel. We besloten na een goede nacht (op de moskee-onderbrekingen na ;-)) lekker te gaan toeren over het eiland en meteen op onderzoek te gaan naar een leuke verblijfplaats. Met z’n vieren op één motorbike. Jop en Sven om de beurt voorop (staand), Nol aan het stuur en ik achterop. De taakverdeling gaat weer als vanzelf: mijn taak is een goede voorbereiding m.b.t. wat we meenemen, de route, mogelijke plekken om te bezoeken, etc. Nols taak is de motorbike huren, testen en rijden. Top! Sommige stukken zijn best steil en/of druk, maar Nol weet perfect z'n mannetje te staan tussen alle Molukkers. We genieten alle vier volop van ons nieuwe voertuig.

Met de motorbike krijgen we meteen een goed beeld van wat er te doen is in de stad qua activiteiten, koffietentjes, restaurantjes, shops etc. Na de hele stad doorkruist te hebben, bezoeken we in het zuiden van het eiland Villa Ma'rasai als mogelijke verblijfplaats. We zijn meteen verkocht! Een prachtige villa in de jungle met mooie, ruime kamers met goede bedden, leuke plekken om te zitten, balkons met gaaf uitzicht en een mooie badkamer (wel koud water). Ook is er een lekker zwembad en een goed restaurant (waar ze zelfs biertjes hebben!) bij. Helemaal top! Dit wordt ons laatste hotel in Indonesië. Hasrun, de Engelssprekende eigenaar met veel kennis van de Noord-Molukken, heet ons heel vriendelijk welkom met glazen watermeloenlimonade en belooft de volgende dag een kamer met 4 bedden in orde te hebben (en hij kwam de afspraak keurig na :-)). Ook kon hij ons laten ophalen bij Andi Homestay. Helemaal top. Wel is het buiten de stad en hebben we een motorbike nodig. Nol regelt 's avonds met Andi homestay dat we hun motorbike de hele week blijven huren. Ideaal!
Naast dagtripjes met de motorbike gebruiken we hem om naar de kapper te gaan (de laatste keer voor 6 euro met z'n vieren naar de kapper ;-)), naar een speelparadijs voor Jop en Sven, naar de espressobar, naar de pizzeria, de supermarkt en shopping mall. Super die vrijheid met de motorbike.

Heerlijk genieten nu dus in Ternate :-).

• 04 Januari 2019 - 05:28

Jose Peters:

Lieve Catelijne, Nol, Jop en Sven
    Door al jullie verhalen zou je bijna vergeten om jullie het allerbeste te wensen voor 2019.
    Dus : voor 2019 wens ik jullie heel veel liefde, geluk, gezondheid en uiteraard gezelligheid !!!