Karimunjawa: Pareltje in de Javazee - Reisverslag uit Karimunjawa, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Karimunjawa: Pareltje in de Javazee - Reisverslag uit Karimunjawa, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Karimunjawa: Pareltje in de Javazee

Door: Cat

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

29 Augustus 2018 | Indonesië, Karimunjawa

Zondag 6:30 uur ging de wekker. We moesten namelijk op tijd in de haven zijn om om 9 uur met de boot naar de Karimunjawa eilanden te gaan. We hadden de snelle boot gekozen, want dat scheelde 2 uur reistijd en dan hoefden we niet al om 7 uur te vertrekken uit Jepara. Na 2 uur op de Javazee kwam de eilandengroep Karimunjawa, met 27 kleine eilanden, in zicht. Een heerlijk paradijsje om een tijdje te verblijven.
Van tevoren hadden we ons hostel (RGJS homestay) al geregeld, omdat we op internet en in de Lonely Planet hadden gelezen dat we het beste wel voordat we met de boot vertrokken, een kamer konden regelen. In een reisverhaal lazen we over RGJS homestay, dus we hadden hen via what’s app (dat is hier de manier om met ho(s)tels te communiceren) benaderd. Ze hadden gelukkig nog een kamer beschikbaar, konden ook de boottickets regelen en zouden ons ophalen bij de boot. Super service! RGJS is een heerlijk plekje met terras/bar aan de zee. Er is geen strand maar je kan wel zo de zee in vanaf het terrasje. In de buurt zijn wat leuke restaurantjes..dus helemaal top! Ook hier een badkamer met koud water en zonder wastafel, maar daar kijken we nu al niet meer van op.

Gek genoeg moeten we toch altijd even bijkomen van een reis naar een volgende plek. Na een goede siësta, die mijns inziens te snel werd afgebroken ;-), zegt Jop tegen Sven: “Spullen inpakken, we gaan”. Sven luistert braaf en allebei stoppen ze sandalen, petjes, speelgoed, lievelingsknuffel, handwasspul en een drinkbeker in hun tas en alles wat er verder nog bij past en ze toevallig tegenkomen. Daarna trekken ze hun schoenen aan en Jop zegt: “mama, gaan avontuur maken. Snel schoenen aan of ik laat je alleen achter”. Tja dan moet je wel ;-). We hadden net een stap buiten de deur gezet en Arma van RGJS kwam naar ons toe met de vraag of we mee wilden naar het strand om de zonsondergang te zien. Jop zei meteen ‘ja’ en tegen mij zei hij ‘kijk mama mij(n) avontuur’ en straalde van oor tot oor. Gelukkig dat ze mij uit mijn siësta hadden gehaald, want dit had ik niet willen missen. We hadden een prachtige rit over het eiland en kwamen toen bij een strand op de punt van het eiland waar je mooi de zonsondergang kon zien. Ik heb heerlijk met Jop en Sven op het strand en in de warme, mooie zee gespeeld, met andere backpackers drankjes gedronken, gekletst en naar de zonsondergang gekeken terwijl een local Bob Marley op z’n gitaar speelde (en Nol genoot 'thuis' verder van z’n siësta en mocht de klamboes ophangen ;-)). Helemaal top! Na een instant noodlesoepje zijn de jongens doodmoe maar voldaan gaan slapen. Wij zijn nog even gezellig met z'n tweeën om de hoek uiteten geweest met de babyfoon (portofoon) onder onze arm mee. Bratwurst stond op de kaart en daar hadden we echt trek in. Het smaakte prima, maar was meer een dikke knakworst dan een bratwurst ;-).

Dinsdag lagen we heerlijk om half 8 met z’n viertjes in de zee te dobberen en toen we eruit kwamen, lagen er bananenpannenkoeken en watermeloen voor ons klaar. Genietend van het uitzicht hebben we die lekker opgegeten. Daarna vroeg Arma of we naar een strand in het oosten van het eiland wilden, dan kon hij ons wel afzetten. Heerlijk zo’n spontaan plan! En hij bracht ons naar een prachtig strand dat we de eerste paar uur praktisch voor onszelf hadden. Stel je voor: een helder groen gekleurde zee, wit strand, palmbomen, schommels van boomstammetjes in de zee en op het strand, een verse kokosnoot voor je neus en steeds ‘worstelen’ met het dilemma wat te doen: zwemmen, schommelen of een zandkasteel bouwen...zo zag onze dinsdagochtend er uit :-). Terug zouden we weer opgepikt worden met de auto. Arma kwam wel, maar samen met een vriend op de scooter. We waren nog in dubio of we een keer met de jongens op een scooter zouden gaan op dit eiland met weinig verkeer. Maar die keuze werd nu voor ons gemaakt. Jop was door het dolle heen: ‘Wij op motor, wij op motor..yes!’. Jop en ik bij die vriend achterop en Sven en Nol bij Arma. Heel gaaf om zo op een scooter over een stukje van het eiland te gaan! Tot slot nog lekker gegeten, met een Bintang biertje van de zonsondergang vanuit RGJS genoten terwijl we met andere backpackers reiservaringen uitwisselden en voor Nol na afloop nog een jam sessie met locals (waaronder Arma). Kortom een top dag!

• 29 Augustus 2018 - 10:13

Margreet:

Ha nicht, ik heb je blog nu ook "ontdekt"! Wat hartstikke leuk om te lezen allemaal!