Gili's: the comeback - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Gili's: the comeback - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Gili's: the comeback

Door: Cat

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

29 September 2018 | Indonesië, Gili Trawangan

Tot en met vrijdagochtend zijn we op de Gili’s (Gili Trawangan) gebleven. We bleven ons verbazen over het snelle herstel en de iedere dag toenemende stroom toeristen en heropeningen. Fijn om te zien dat steeds meer mensen weer business en dus inkomsten hadden. Wij probeerden iedere dag ergens anders te eten en te drinken om te zorgen dat zoveel mogelijk tentjes omzet hadden. Met name de kleinere restaurantjes die wat minder in de loop lagen, probeerden we op te zoeken. Vaak waren we daar de enigen en hadden ze nog maar maximaal 1-5 gerechten van de kaart, omdat er nog te weinig toeristen waren voor een grote voorraad. Ze deden extra hun best om die enkele gerechten super lekker klaar te maken. We genoten van dat heerlijke eten. De jongens vonden de restaurantjes met zwembaden (vaak bij duikscholen) en poolbarretjes ook een succes.

Woensdag zijn we met een zogenaamde glass bottom boat weggeweest. Of het aan de aardbeving lag of dat het altijd zo ging, wisten we niet, maar we moesten een half uur van tevoren al aanwezig zijn om onze snorkeluitrusting bij elkaar te sprokkelen ;-). Op verschillende locaties moesten we de flippers, zwemvesten en snorkels met maskers halen. Naar hoeveel verschillende plekken je moest gaan, was ook nog afhankelijk van je maat. En het bleek opeens dat je slechts twee items mocht kiezen i.p.v. allemaal. Waarschijnlijk was er schaarste ontstaan of probeerden ze op deze manier wat extra geld bij elkaar te sprokkelen (een extra item kon namelijk wel, maar dan moest je er wel voor betalen).
Om half 2 vertrokken we dan eindelijk. Jop en Sven vonden het prachtig om vanuit de boot vissen te kunnen bekijken en ze hebben zelfs een zeeschildpad gezien. Nol en ik vonden het heerlijk om te snorkelen. Jammer genoeg is er veel dood koraal te zien, maar gelukkig hebben we ook nog wat stukjes met levend koraal gevonden en de onderwaterbeelden waren gaaf om te zien. Overal zagen we mooi gekleurde visjes. We hebben op verscheidene plekken bij Gili Meno gesnorkeld. Na afloop nog een drankje op Gili Air en toen weer terug.

Sven was de laatste dag nog gestoken door een wesp. Dat gebeurde in een restaurantje en ze kwamen meteen met een gepeld teentje knoflook aanzetten waar ze een hoekje van afgesneden hadden. Het vochtige snijvlak moesten we tegen de bult houden. Dat hielp echt heel goed. Het ging gauw beter en de volgende dag was hij weg. Een goed middeltje om te onthouden dus!