Wat een paradijsje! - Reisverslag uit Waisai, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu Wat een paradijsje! - Reisverslag uit Waisai, Indonesië van Nol, Catelijne, Jop en Sven - WaarBenJij.nu

Wat een paradijsje!

Door: Cat

Blijf op de hoogte en volg Nol, Catelijne, Jop en Sven

07 December 2018 | Indonesië, Waisai

Tja we kunnen niet anders zeggen dan dat we beland zijn in een paradijsje. Raja Ampat bestaat uit circa 1500 eilanden: 4 grote en heel veel kleinere. Na 2 nachten op het eiland Waigeo volgden 4 nachten op Gam (Kordiris homestay). We hadden hier een bungalow op palen boven het water en gemaakt van hout en palmboombladeren. Zowel eb als vloed brachten bijzondere dieren onder onze steiger, zoals een Lion Fish, zeepaardjes, een octopus, zeesterren, baby en volwassen haaien (black tip), een zeeslangetje, een mega-oester en vissen in prachtige kleuren.
Iedere dag was weer een surprise waarop je nieuwe, mooie dieren onder of boven water zag. En iedere dag zat vol dilemma’s als: Ga ik snorkelen of vissen kijken vanaf de steiger?, Ga ik zwemmen of een boek lezen?, Gitaar spelen of een zandkasteel bouwen? Heerlijke dillemma’s hoor wat ons betreft :-).
Naast alle mooie vissen die we grotendeels al vanaf de steiger konden zien, hebben we kennisgemaakt met de ‘kuskus’ in de bomen op het strand. De kuskus lijkt op een luiaard, maar is veel actiever en heeft meer kleuren.

We zaten in deze homestay (Kordiris) wederom ‘all inclusive’, aangezien er simpelweg geen restaurantjes en winkeltjes te vinden zijn. Op het menu stond: twee keer per dag rijst met meestal vis en groenten, soms tofu of tempeh en als ontbijt cake en/of gebakken banaan met soms nog wat fruit. Één keer was het ontbijt aardappel met een deegkorstje..niet echt een succes ;-). Eten deden we gezellig in de eetzaal met de andere toeristen die er op dat moment waren. Één van de andere bungalows werd bewoond door een moeder (van 79!), Edwina, met haar dochter, Annemieke, uit Nederland. Moet je nagaan dat je 79 bent en dan hier verblijft; dat houdt in: slapen op een matras op de grond, douchen met een pan koud, zout water en naar de wc gaan in de ‘shared bathroom’ waar je nog een stukje voor moet lopen en die sporadisch schoongemaakt werd.. Echt stoer dat ze dat gewoon doet.

Ons hoogtepunt op Gam was een dagtrip naar het eiland Piaynemo met Edwina en Annemieke. Onderweg zagen we al vrij snel een grote groep dolfijnen die steeds weer op een andere plek opdoken. Heel gaaf! Jop en Sven waren door het dolle heen. De boottocht en de dolfijnen maakten het al tot een super dag. Maar het werd nog veel gaver: 3 gave snorkelplekken waar we onder andere een grote Napoleonvis, black tip haaien, koraalvlinders, koffervissen en papegaaivissen zagen. Super! Helaas ook wat kwallen, maar geen grote. Jop en Sven zwommen af en toe gezellig mee en andere keren keken zij naar de kleurrijke vissen vanaf de boot. Het allermooiste van deze dag waren de twee uitzichtpunten: één over alle omliggende kleine eilandjes in een prachtige baai en één over het zogenaamde ‘starlake’, een meer van limestone in de vorm van een ster. Echt super mooi! Raja Ampat is echt een bijzondere plek.